Kindergarten 👧🏼🧒🏼

15 oktober 2019 - Birkirkara, Malta

Vandaag een dagje stage gelopen in een nieuw gebouw en een nieuwe groep. Dat heet kindergarten. Het gebouw zit langs de plek waar ik altijd stage loop.

Kinderen zijn vanaf 0-3 op het kinderdagverblijf daarna gaan ze naar kindergarten. Bij kindergarten zitten kinderen vanaf 3 jaar en het is eigenlijk een groep voor de kinderen die bijna naar school gaan. Hier leren ze verschillende dingen om de kinderen voor te bereiden op school zoals: tellen, schrijven, spelletjes spelen met andere kinderen en zelfstandig dingen te doen.

In Nederland gaan kinderen vanaf 4 jaar ongeveer naar school en hier zit er nog een klas tussen waar je vanaf je 3 tot 4e jaar bent

Vandaag was ik hier dus voor het eerst. Ik was erg benieuwd want ik had al wel wat verhalen gehoord van andere studenten hoe het daar was.

Ik heb een leuke dag gehad! Heel anders dan wat ik gewend ben van de kinderopvang hier. De kinderen zijn hier al een stukje ouder dus zijn erg zelfstandig. We hebben vanmorgen circle time (zoals ze dat hier noemen) gedaan. We gaan dan met zijn alle in een kring zitten om liedjes te zingen en je mag vertellen hoe je dag of weekend is geweest. Ook wordt er besproken wat we die dag allemaal gaan doen want ze willen het zo veel mogelijk laten lijken op de echte school. De kinderen gaan daarna zelfstandig eten en als ze klaar zijn is het tijd voor een activiteit. Vanmorgen hebben we tekening gemaakt met krijt en in de middag hadden we een poppenkast show. Dat vonden de kinderen erg leuk! 🎨🎭🎪🖍

Op deze groep wordt erg veel gedaan met de kinderen en ze hebben veel verschillende ruimte waardoor ze zelf kunt bepalen waar je wil gaan spelen, met wie en met wat. 🧮📚🖌

Leuk om dit hier ook mee te maken want dit is wel een beetje vergelijkbaar met Nederland wat ze doen op deze leeftijd.