De eerste indrukken op stage 👀🏫

10 september 2019 - Birkirkara, Malta

Inmiddels al wat stage dagen verder. De eerste week was enorm wennen. Veel nieuwe werknemers, kinderen en ruimtes ontmoet en gezien.

Toen we binnen kwamen en rondkeek merkte ik al veel verschillen tussen hier en wat we in Nederland gewend zijn dus ik was erg benieuwd!

Ik loop stage bij Kinderdagverblijf Little Einsteins in Birkirkara. Er zijn 4 groepen op het kinderdagverblijf. 1 babygroep, 1 groep van 1 tot 2 jaar en 2 groepen van 2 tot 4 jaar.

Het zijn kleine ruimtes met zo ongeveer 14 kinderen per groep. Op de meeste groepen staat maar 1 leidster op veel kinderen dit vond ik wennen want in Nederland zijn we dit niet gewend. Alleen is het eigenlijk te druk.

In iedere ruimte staat een lange kast waar alle tassen en spullen van de kinderen in liggen en verder ligt er een mag op de grond, een tafeltje met 4 stoelen en 2 lagen kastjes waar je spullen in kunt leggen.

Verder is er weinig te vinden aan speelgoed, knutselspullen en andere materialen. Dit is een enorm verschil met Nederland. De kinderen spelen vooral met elkaar en anders zijn ze veel op zichzelf.

Kwa hygiëne hier en in Nederland is het enorm verschillend. In Nederland hebben we veel protocollen en regels die gaan over de hygiëne maar dat is hier niet. De muren zijn vies, er is maar 1 verschoon ruimte voor alle groepen maar daar ligt alles door elkaar en over hoop. De keuken waar er wordt gegeten is niet schoon, niet erg overzichtelijk en niet erg veilig.

De dagindeling:
Er wordt 6x op een dag gegeten. De kinderen hebben allemaal eigen eten en drinken bij. De kinderen mogen zelf kiezen wat en hoeveel ze eten. Ook hoeven ze niks op te eten voor ze iets nieuws pakken... In Nederland zijn hier allemaal duidelijker regels en afspraken over gemaakt. Hier eten kinderen heel de dag door; pasta, pizza, friet, vlees en koeken. Er is bijna niks te vinden van gezonde voeding zoals fruit, yoghurt en water. De kinderen mogen ook zelf kiezen hoeveel ze eten en als ze om 8:00 zin hebben ik friet, pasta of pizza dan krijgen ze dat gewoon.

Het personeel is opzich wel aardig maar ze hebben gewoon een hele andere manier van werken en communiceren. Het is hier ook niet echt de bedoeling om initiatief te nemen. Het personeel geeft je taken die je kunt uitvoeren. Buiten de paar taken zoals; verschonen, de tafel dekken en poetsen zit iedereen hier eigenlijk heel de dag op een stoel. De kinderen vermaken zich zelf en er worden weinig tot geen activiteiten gedaan dus ze worden alleen in de gaten gehouden.

Dit zijn een aantal dingen die me zijn opgevallen de eerste paar stage dagen en hoe ik het heb ervaren.

Het is gewoon even wennen maar je moet je toch aanpassen aan de manier van werken die ze hier gewend zijn en die ze van je verwachten.

Ik ga er het beste van maken natuurlijk en ik denk hoe langer je er zit dan gaat het allemaal meer vanzelf.